tirsdag 4. oktober 2011

Pascals ovnstekte poteter

Jeg lar mesteparten av skallet være med for å holde litt igjen på næringsstoffene – og dessuten synes jeg de ser bedre ut slik og teksturen blir bedre.
Siden jeg kom over denne oppskriften har jeg laget potetene 9-10 ganger. Jeg bruker olivenolje og forskjellige potettyper. Og hver gang med supre resultater!
Oppskriften er også kjekk fordi du kan gjøre unna kokingen på forhånd, før gjestene kommer.
Og så setter du dem inn i den varme ovnen når det ringer på døra. Jeg har servert dem til andebryst, hel grillet fyllt kylling men de passer supert til alle typer grillet fisk eller kjøtt.

1,2 kg poteter
2 ss olivenoljeolje
Maldonsalt

Forvarm ovnen til 210 grader.

Skrubb potetenen skikkelig og skrell dem litt slik at de får et ruglete mønster, la også mesteparten av skallet være på. I poteten ligger mesteparten av vitaminene rett under skallet og nypotenen har et veldig tynt skall som er helt greit å spise.
Del potetene i like biter, på størrelse med munnfuller. Ha dem i en kjele og dekk med kaldt vann. Ha i et teskje salt. Kok dem under lokk og la det syde i fem minutter.
Når vannet koker, ha olivenolje i en dyp langpanne. Sett det i ovnen slik at fett og langpanna varmes opp.

Etter at potetene har kokt i fem minutter, tørk av potetene - de er ikke gjennomkokt - og ha dem tilbake i kjelen. Ha på et lokk. Bruk grytekluter og hold lokket tett mens du rister skikkelig i noen sekunder til overflaten på potetene ikke er glatt. Dette vil gjøre overflaten sprø.

Ta ut langpanna. Ha i potetene i, strø over salt og vend godt slik at potetene dekkes med olivenolje.

Bak i ovnen i 25-30 minutter. Vend på potetene omtrent halveis. Kjenn etter om de er ferdig. De skal være gylne og sprø. Server straks.

Les mer på Evas kjøkken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar